Piszemy o IT bez ściemy

Niestandardowe metody rekrutacji

Większość z nas przywykła do szukania ogłoszeń o pracę w Internecie, na serwisach ogłoszeniowych lub na bezpośrednich stronach firm i instytucji. Co niektórzy jeszcze w tym celu szukają ogłoszeń w regionalnych gazetach, a dalszy proces widzą jako rozmowę i ostateczną decyzję o ewentualnym zatrudnieniu. Jednak współcześnie istnieje o wiele więcej form rekrutacji.

Proces rekrutacji

Rozpoczyna go z reguły umieszczenie przez pracodawcę ogłoszenia dotyczącego rekrutacji na konkretne stanowisko. Ogłoszenie powinno być czytelne, estetyczne i konkretne. Zawarte powinny w nim być informacje na temat firmy lub instytucji, która docelowo będzie oferować zatrudnienie, jasno przedstawiony zakres obowiązków, zarówno tych obowiązkowych jak i mile widzianych, określone wymogi wobec kandydata, a także przedstawione możliwości dalszego rozwoju. Należy pamiętać, że ogłoszenie jest formą zaproszenia kandydatów do pracy, dlatego powinno być odpowiednio zachęcające. Wiele firm oprócz umieszczenia ogłoszenia na portalach ogłoszeniowych, wykorzystuje do tego media społecznościowe, prowadzi nabór na uczelniach lub umieszcza ogłoszenia video. Następnie, otrzymane zgłoszenia kandydatów należy poddać selekcji, uporządkować od tych najbardziej wartościowych i skontaktować się kandydatami odnośnie zaproszenia do kolejnego etapu rekrutacji.

Metody wyłaniania kandydatów

Jak wcześniej wspomniano, coraz częściej można spotkać się z niestandardowymi metodami rekrutacji. Oprócz standardowego zaproszenia do biura na rozmowę kwalifikacyjną, coraz częściej można się spotkać z formą wywiadu telefonicznego, rozmową przez komunikatory społecznościowe, czy rozsyłaniem do kandydatów ankiet. Ponadto, współczesne procesy rekrutacyjne, zwłaszcza w korporacjach, czy służbach porządkowych, opierają się na współzawodnictwie i obserwacji postępowania kandydatów w wykonywaniu określonego zadania, tzw. technika multiselect oraz grywalizacja. Do innych form niestandardowej rekrutacji należy scouting, czyli poszukiwanie kandydatów w środowisku, w którym pracują. Z kolei najczęściej w IT wykorzystuje się metodę hackatonów, gdzie kandydaci otrzymują zadanie do realizacji w określonym czasie. Popularna jest też metoda event recruitment, która polega na szukaniu kandydatów podczas promocji firmy na targach, konferencjach. Każda z tych metod ma na celu zatrudnienie najbardziej kompetentnych na dane stanowisko osób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.